Contracte la distanță
Consumatorii au dreptul să returneze produsele achiziționate prin contracte la distanță, în termen de 10 zile lucrătoare fără să invoce vreun motiv și fără penalități.
Singurele costuri care pot cădea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare.
Acest drept este prevăzut prin Ordonanța nr. 130 din 2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă.
Prin contracte la distanță se înțelege orice contract încheiat prin mijloace care nu necesită prezența fizică simultană a consumatorului și vânzătorului. Exemple de astfel de contracte sunt cumpărăturile online, cumpărăturile efectuate prin telefon sau teleshopping.
Termenul de 10 zile lucrătoare – în care consumatorul are dreptul să facă retur - începe să curgă de la data primirii produselor de către consumator sau din ziua încheierii contractului pentru servicii.
Este bine de știut ca dreptul la retur nu poate fi condiționat de obligația de a înapoia produsele în ambalajul original (Legea 249 din 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje).
În cazul exercitării dreptului de retur, comerciantul are obligația să ramburseze sumele plătite către consumator în maxim 30 zile de la data denunțării.
Excepții de la dreptul de retur
Dreptul de retur nu poate fi exercitat în cazul următoarelor contracte (cu excepția cazurilor în care contractul prevede acest lucru):
- Contracte de furnizare de servicii a căror execuție a început, cu acordul consumatorului, înaintea expirării termenului de 10 zile lucrătoare
- Contracte al căror preț depinde de fluctuațiile de pe piețele financiare, care nu pot fi controlate de comerciant
- Contracte de produse executate după specificațiile clientului sau a unor produse personalizate
- Contracte pentru produse care prin natura lor nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori deteriora rapid (o remorcă nu se mai poate returna pentru că se supune legislației de înmatriculare și își pierde calitatea de produs nou odată cu emiterea autorizației de circulație provizorie, asigurării obligatorii sau înmatriculării definitive)
- Contracte de furnizare de înregistrări audio, video sau programe informatice, dacă bunurile au fost desigilate de consumator
- Contracte de furnizare de ziare, periodice
- Contracte de pariuri și loterii.
Returul produselor cumpărate din magazine fizice
În cazul bunurilor cumpărate din magazinele fizice, nu există un drept legal care să permită consumatorilor să returneze produsele fără motiv.
Sunt totuși magazine care permit clienților acest lucru, ca parte a politicii comerciale, fără să fie obligate prin lege.
Dreptul de retur este prevăzut de lege doar în cazul în care produsul cumpărat este defect(lipsă de conformitate). Dacă produsul achiziționat din magazin nu este corespunzător, comerciantul este obligat prin lege să-l repare, să-l înlocuiască sau să restituie banii consumatorului (Legea nr. 449 din 2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora).
Prin urmare, returul poate să aibă loc doar dacă reparația și înlocuirea produsului nu este posibilă, în funcție de alegerea comerciantului.